Tips voor het inrichten van een thuiskantoor

Photo by Simon Rae on Unsplash

We zijn massaal aan het thuiswerken, in grote aantallen en door heel de wereld. Eén ding is zeker: je staat er niet alleen voor. Maar wat als jouw huis niet office-proof was of als je geen idee hebt hoe je het zo veel mogelijk op een echt kantoor laat lijken zodat je wél aan de slag gaat voor jouw baas? Vandaag deel ik een aantal hele fijne tips voor een mega fijn thuiskantoor!

EEN GOED BUREAU

Allereerst is het essentieel dat je een fijne werkplek hebt. Dat is vrij logisch, zou je denken, maar lang niet iedereen denkt hier als eerste aan. Als jij je kunt concentreren in de woonkamer aan de eettafel, houdt niemand je tegen daar te gaan werken, maar eigenlijk is het niet echt effectief om jezelf in de woonkamer of keuken te installeren voor een werkdag (of in dit geval: een heel aantal werkweken). Zorg er daarom voor dat je een goed bureau hebt. Dat hoeft niet moeilijk of duur te zijn, een simpele plank aan de muur is genoeg. Als deze voor jou maar fijn werkt, op een goede hoogte afgesteld is en je er genoeg ruimte op hebt.

EEN FIJNE STOEL

Daarnaast is het van groot belang dat je een fijne stoel hebt om op te werken. Ik benoem het expres fijn in plaats van goed omdat niet iedereen de middelen heeft om een extra luxe bureaustoel van honderden euro’s aan te schaffen. Geheel logisch, ik ook niet. Zolang je maar een stoel hebt die voor joú fijn werkt en waar jij lang op kunt zitten zonder dat je rug of schouders pijn gaan doen, is het goed. Maar zorg er dan ook echt voor dat dat zo is, en dat je niet jezelf gaat kwellen met een te kleine of te grote stoel die niet bij het bureau past waar je aan werkt.

GENOEG LICHT IN DE RUIMTE

In een donkere ruimte werken gaat je niet helpen. Nooit. Niet wekenlang, in elk geval. Zorg dat je in een ruimte werkt waar je genoeg licht hebt en scherm dit dan ook niet af. Houd de gordijnen open en zet je bureau in de buurt van een raam. Op die manier heb jij de hele dag genoeg licht en kun je zelfs indien je dat graag wilt het raam even open zetten voor wat frisse lucht.

STROOMVOORZIENINGEN EN GOEDE WIFI

Niets is irritanter dan thuiswerken met slechte WiFi, te weinig stopcontacten (lees: driehonderd keer op zoek moeten naar verlengsnoeren, opladers en noem het maar op) of een laptop die uitvalt terwijl je net in een meeting zat. Zorg voordat je aan het werk gaat voor in elk geval 1) goede WiFi (desnoods met een kabeltje), 2) genoeg stopcontacten of anders verlengsnoeren die al klaarliggen en 3) dat alle laders van je mobiel, laptop, iMac, speaker, alles wat je je kunt bedenken, in elk geval in de buurt liggen en je ze niet door het hele huis heen moet zoeken. Niets is irritanter dan dat.

TEMPERATUUR

Wat ook onwijs vervelend is als je net geconcentreerd bent, is dat moment waarop je het veel te koud krijgt of alleen maar aan het zweten bent van de hitte. Continu trui aan, trui uit, raam open, raam dicht, verwarming aan, verwarming uit. Op kantoor is er vaak een vaste temperatuur (waar je het soms ook niet mee eens bent, je kunt tenslotte niet iedereen tegelijkertijd tevreden houden) en thuis kun jij zelf bepalen wat je wilt. Doe dat dan dus ook! Ga niet jezelf kwellen met een te koude of te hete kamer maar zorg voor perfecte omstandigheden zodat jij fijn kan werken. Wil je de kachel niet steeds zo hoog zetten maar ben jij wel een koukleum? Haal dan een deken ik de ruimte en zorg dat je een trui over een T-shirt aan hebt zodat je zonder al te veel moeite toch kunt schakelen.

ETEN EN DRINKEN

Als je trek hebt, kun je je niet concentreren. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je je met extra lekker eten wat je voor jezelf met veel moeite bereid hebt, nóg beter kunt concentreren. Je gaat dan namelijk met een beter en meer voldaan gevoel na je pauze weer terug achter je laptop en je hebt genoten van je eten. Zorg er daarom voor dat je in elk geval genoeg eten in huis hebt, het liefst ook gezond eten (juist nu is het belangrijk daar op te letten!) en eten wat je op kantoor niet zo snel zou eten, simpelweg omdat je er daar de middelen of mogelijkheid niet voor hebt. Maak een keer een uitgebreide lunch, een ontbijt met fruit, goede koffie voor bij de laptop en noem het maar op. Maak er een feestje van!

OPGERUIMD

Een cliché, maar oh zo belangrijk: houd. de. ruimte. opgeruimd. Dit is één van de redenen waarom werken in de woonkamer of keuken niet werkt: je zit tussen spullen die je afleiden en die niks met je werk te maken hebben. Zorg ervoor dat de werkkamer waar jij jouw kantoor van hebt gemaakt ook echt even opgeruimd is en dat je spullen die je pakt vrij snel weer opbergt om het ook weer opgeruimd te houden.

PLANTEN EN GROENVOORZIENINGEN

Als laatste is het ook heel belangrijk te zorgen voor planten in de ruimte waar je werkt! Iedereen is wel bekend met het feit dat je effectiever werkt als er planten in de ruimte staan waar je werkt en dat het een positief effect kan hebben op je humeur wanneer er bijvoorbeeld bloemen in de buurt zijn, dus geef jezelf eens per week een bosje bloemen cadeau en zet deze in de ruimte waar je werkt. Zo heb jij een fijne werkplek en support je de lokale bloemenondernemer ook!

Hebben jullie ook een thuiskantoor moeten inrichten en zo ja: is dat een beetje gelukt of zitten jullie nog steeds wel eens aan de keukentafel? (guilty). Ik ben heel benieuwd!

Share:

2 Reacties

  1. 24 april 2020 / 09:17

    Een goede stoel en een juist bureau qua hoogte is ook echt heel belangrijk, dat heb ik wel gemerkt.
    Momenteel zoek ik alleen nog een vloerkleed waardoor ik lekker warme voetjes heb.

    • Larissa
      Auteur
      24 april 2020 / 11:35

      Oh slim ja! Dat is inderdaad ook een hele goede tip!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge