Zeven manieren om meer rust in je hoofd te creëren

bron 

Rust, een begrip wat ik amper ken. De hele dag ren ik van hot naar her, en als ik dan een keer stil zit tik ik continu op mijn laptop. Ik ben een bezige bij, vind het leuk om een volle planning te hebben en haal mijn energie uit afspraken en werk. Totdat het veel- en veel te veel werd (lees hier mijn persoonlijke artikel over druk zijn). Tijd om voor mezelf meer rust te creëeren, en ik weet zeker dat er lezeressen zijn die hier ook wat aan hebben. Benieuwd naar mijn tips? Lees dan snel verder!

Goed, even voor de duidelijkheid: deze tips geef ik niet uit ervaring, maar geef ik mezelf deels omdat ik denk dat ze voor mij heel goed helpen. Een reminder, wake-up call, zodat ik hopelijk over een tijdje wat meer rust ervaar. Of niet, dat moeten we nog maar bezien. 😉 Mochten ze voor jou wel helpen, laat dat dan zeker even weten. Ook als je meer tips hebt voor mij: let me know!

MEDITEREN

Twee jaar geleden had ik je uitgelachen, maar inmiddels doe ik zelf ook aan meditatie. Een paar maanden geleden downloadde ik de welbekende app Headspace en sindsdien ben ik niet meer uit de app weg te slaan. Ik heb er niet elke dag tijd voor, maar zo eens per week gebruik ik ‘m. In het begin was het even inkomen en merkte ik nog niet zo veel, maar inmiddels merk ik dat het me echt even rust geeft. Waar ik wel veel moeite mee had en heb, is het tijd maken om te mediteren. Je moet er toch wel een klein kwartiertje voor vrijmaken en moeite kunnen en willen doen om je hoofd leeg te krijgen, dus ik vind het niet altijd even makkelijk. Maar leuk, dat is het wel. Aanrader!

DE NATUUR OPZOEKEN

Dit is mijn favoriete bezigheid zodra ik rust nodig heb, maar ook wanneer ik geen rust nodig heb vind ik het heerlijk om door de natuur te wandelen. Je maakt me daar zo onwijs blij mee. Een kleine wandeling bij weinig tijd of een grote wandeling op een zondagmiddag: ik geniet met volle teugen en het maakt m’n hoofd echt even leeg. Het helpt mij het meest als ik samen met iemand ben, zodat ik ook nog eens afleiding heb. Wanneer ik alleen ben, ben ik al snel geneigd om tóch nog m’n to-do lijst op te sommen in m’n hoofd of na te denken wat ik allemaal nog moet doen. Als ik samen met iemand wandel, klets ik er lekker op los en geniet ik nog meer van de natuur.

ME-TIME

Me-time is een ontzettend groot begrip: voor iedereen betekent me-time iets anders. Voor mij werkt het heel rustgevend om me-time te hebben met een youtube-video, m’n nagels lakken of tekenen in m’n Bullet Journal. Voor anderen werkt een maskertje met komkommers op je ogen weer beter. Aangezien ik totaal niet stil kan zitten – en een maskertje dus niet heel vaak aan bod komt – doe ik liever iets terwijl ik bezig ben zodat ik in elk geval niet nadenk over wat ik allemaal nog moet doen. Afleiding is voor mij ook al een enorme rust!

HET HUIS OPRUIMEN

Wanneer je onrustig bent in je hoofd, moet dit eigenlijk als eerste in je huis opzoeken. Wanneer je huis of een bepaald gedeelte in het huis rommelig is, voel je je meteen een stuk onrustiger. Ik heb hier zelf best veel last van – het verschilt per persoon – en dus heb ik voor heel 2018 het project bedacht om ons huis – en dan met name mijn slaapkamer – flink aan te pakken wat betreft rommel. Mocht het zo ver zijn dat ik echt grote dingen ga veranderen, zal ik dit natuurlijk delen met jullie. 😉

VOORKOM UITSTELGEDRAG

Uitstelgedrag is een makkelijke onrustkweker in je hoofd: wanneer jij continu alles uitstelt zet je in feite alles ‘even opzij’ waardoor het nog aanwezig is. Zodra je dingen afrondt, kun je het wegstoppen en heb je weer een zorg/last minder in je hoofd. Zorg er daarom dus voor dat je zoveel mogelijk dingen als eerste afrondt, zodat je letterlijk je fictieve to-do lijstje kleiner kunt maken.

REALISTISCHE PLANNING

Houd een realistische planning, en plan jezelf niet de volledige dag vol. Wanneer je jouw taken verspreidt over de hele week, krijg je meer gedaan en kun je – mocht je tijd over hebben – vooruit werken. Wanneer je geen extra tijd hebt, is dat dus ook niet erg, want je hebt je planning voor vandaag in elk geval al af. Morgen weer een dag. 😉

SLAPEN, WATER DRINKEN, FRUIT ETEN

Last but not least, ’s werelds meest simpele manier om goed voor jezelf te zorgen en rust te creëeren: slaap genoeg, drink veel water en eet genoeg fruit. Self-reminder: doe dit dus ook. Ik drink ontzettend weinig water (lees: bijna niks) wat, naast het feit om dat het super slecht is voor mijn nieren, ook niet goed is voor m’n huid en hoe fit ik me voel. Daarnaast vergeet ik toch nog best vaak fruit te eten en slaap ik ontzettend weinig. Dus waar ik zeker aan moet werken is: slapen, water drinken en fruit eten. Challenge accepted.

Heb jij nog meer tips voor mij? Laat het me zeker even weten, ik kan ze goed gebruiken! 😉 Hoe zit het met jullie: hebben jullie deze tips af en toe ook even nodig om wat rustiger te worden? Liefs!

Volg mij op social media: Instagram ★ Twitter ★ Facebook ★ Pinterest ★ Bloglovin‘.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge